Радно-окупациона терапија

Радно-окупациони третман спроводи се у радионицама које су наменски опремљене према програмским садржајима. Радионице имају за циљ стимулацију креативног изражавања, побољшање психомоторних способности, усмерене пажње, сналажење у простору, овладавање вештинама потребним за свакодневни живот и елиминисање непожељних облика понашања.

Сходно до сада утврђеним могућностима и потребама корисника, свакодневно се организује рад у три радионице: креативној, музичкој и радионици за домаћинство, а планира се формирање ткачке и грнчарске радионице.

КРЕАТИВНА РАДИОНИЦА

Циљ креативне радионице је оспособљавање корисника да се служе разним средствима и техникама креативног изражавања, у складу са њиховим могућностима. У складу са тим, у раду са корисницима користе се: оловке, дрвене боје, фломастери, водене боје, темпере, колаж папир, глинамол, боје за стакло, разне тканине, вуница, конац, као и различите комбинације поменутог прибора. Корисници такође користе амбалажу и друге материјале, које помоћу маште и спретности могу лако преобликовати и прерадити.

Креативна радионица се организује кроз ликовну уметност и неговање народне традиције. У оквиру ове радионице организују се и изложбе, учествује се на разним манифестацијама, припрема се културно-уметнички програм, израђују честитке, позивнице и тематски панои.

Задаци и активности у креативној радионици одвијају су се кроз:

  • цепкање и гужвање папира и израду мозаика од тако припремљеног материјала;
  • рад са хартијом и тањим картоном (сецкање, пресавијање, лепљење, умотавање);
  • рад са концем, тракама, тканинама, вуницом;
  • манипулисање зрнастим материјалом за рад (песак, семење);
  • декорисање простора за рад;
  • израду честитки за рођендане и друге значајне датуме у години;
  • моделовање глине и пластелина;
  • упознавање са различитим техникама цртања (дрвене боје, акварел, воштане боје);
  • слободно шкрабање оловком по папиру, кредом по бетону;
  • сликање прстима по навођењу радног терапеута;
  • бојење бојанки са различитим мотивима;
  • израду предмета од амбалаже и природних материјала (огрлице, наруквице), њихово бојење и лакирање;
  • израду фигура и модела (воће, поврће, животиње);
  • обликовање помоћу калупа;
  • сецкање маказама по мери и по линији, уситњавање и сл.

МУЗИЧКА РАДИОНИЦА

Кроз музичку радионицу се спроводи развијање интересовања, знања и вештина у области елементарног музичког  и ритмичког изражавања. У оквиру ове радионице ради се на:

  • упознавању корисника са разноврсним музичким програмом (класична, изворна, народна, поп, рок и инструментална музика);
  • активном слушању музике са циљем релаксације и опуштања;
  • индивидуалном и групном певању уз музичку пратњу;
  • учењу песама кроз читање текстова и њихову анализу ради лакшег усвајања;
  • свирању на једноставним и корисницима приступачним инструментима (клавијатура, гитара, хармоника, ксилофон, триангл, даире, добош, звечке);
  • усвајању и вежбању основних плесних корака (валцер, твист, коло);
  • забаву кроз разне музичке игре (музичке жеље, музичка столица, израда музичких звечки од различитих материјала, мизички кипови, квиз).

РАДИОНИЦА ЗА ДОМАЋИНСТВО

Циљ ове радионице је припрема корисника за самосталан живот, развијање социјалних компетенција, развијање осећаја корисности и самопоштовања, учење здравих стилова живота, правила личне хигијене и хигијене у домаћинству. Постизање ових циљева остварују се кроз ангажовање корисника у припреми хране и напитака и употреби малих кућних апарата, што доприноси њиховом осећају личне важности и способности.

Задаци и активности у радионици домаћинство одвијају су се кроз:

  • прављење адекватне сразмере намирница потребних за прављење одређених посластица или напитака;
  • развој осећаја одговорности према средствима и прибору за рад, упорности и истрајности у раду;
  • оспособљавање корисника за разумевање свакодневних задужења и задатака према усменом упутству;
  • упознавање са основним појмовима хигијене (прљаво/чисто, мокро/суво…) и разликовање ових појмова;
  • самопослуживање за столом и послуживање других;
  • правилну употребу прибора за јело;
  • постављање и распремање стола;
  • остављање материјала са којим се ради на своје место;
  • упознавање са основним појмовима о правилној исхрани;
  • упознавање са правилима личне хигијене и хигијене намирница;
  • учешће у одржавању уредности простора и његовом декорисању;
  • правилно руковање кућним апаратима (миксер, соковник);
  • развијање навика културног понашања;
  • коришћење прибора за јело, спретност у коришћењу шоље, чаше…

У свом раду радни терапеути:

  • учествују на разним манифестацијама и догађајима везаним за обележавање значајних дана и празника у години;
  • припремају културно-уметнички програм;
  • учествују у декорисању простора за рад;
  • доприносе развоју интересовања корисника у обасти музике, коришћења једноставног ритмичког израза телом, учењу једноставних игара, упознавању различитих музичких жанрова;
  • учествују у разним активностима примереним могућностима и жељама корисника;
  • договорају се са дефектолозима око дневних активности;
  • воде документацију;
  • активно учествују у састанцима актива запослених.
Центар "Зрачак" пружа четири лиценциране услуге социјалне заштите: Дневни боравак, Лични пратилац детета, Персонална асистенција и Помоћ у кући.